‘Abstract schilderij, daar kijkt vast niemand naar’
CultuurNIJVERDAL - Deze week het laatste artikel in het drieluik over expositie ‘Eigen Oogst Uitgelicht’ in het Huis voor Cultuur en Bestuur. De laatste drie ‘uitgelichte’ kunstenaars vertellen over hun kunst, creatief bezig zijn en deelname aan Eigen Oogst. Twee kunstenaars werden uitgelicht vanwege hun schilderijen. Zo op het eerste gezicht heel verschillend, maar hun werk vertoont veel overeenkomst.
Potret
Lidy Hegeman doet elk jaar mee aan Eigen Oogst. “Dat ik nu ‘uitgelicht’ ben, vind ik heel leuk, het is echt een waardering van het publiek. Het is voor mij de eerste keer ‘Uitgelicht’ en dat voelt toch wel bijzonder.”
Het schilderij waarmee Lidy uitgelicht werd, was het portret van een berber in de woestijn. “Ik houd van reizen en op onze reizen zien we vaak veel ‘karakteristieke koppen’, die ik probeer te fotograferen, zodat ik ze later kan schilderen.” Ze wijst op een groot abstract schilderij dat meteen je blik trekt als je de hal van het gemeentehuis inloopt. “Naast portretten schilder ik graag abstract en dat vind ik vaak moeilijker. Het is soms lastig te bepalen wanneer je op moet houden...”
In haar abstracten verwerkt Lidy vaak ‘vreemde’ materialen, zoals zand, steentjes, stof of lint. “Dat geeft een heel andere dimensie aan zo’n schilderij. Ik heb wel eens bladeren verzameld, gedroogd en op een canvas ‘geplakt’ om er vervolgens overheen te schilderen. Dat gaf een heel bijzonder effect.”
Abstract
De schilderijen van Willy Broeze lijken op het eerste gezicht ‘gewoon’ abstract, maar blijken redelijk natuurgetrouwe weergaven van planetaire nevels te zijn. “Zo exact mogelijk, want nevels zijn lastig te schilderen,” vertelt Willy. “Het is vluchtig, een gas, en dat is heel moeilijk weer te geven in een schilderij. Ik doe al vanaf het begin mee aan Eigen Oogst, maar afgelopen jaar vond ik het (door privéomstandigheden) allemaal wel goed. Ik heb min of meer het eerste beste schilderij gepakt en dacht nog ‘een abstract schilderij, daar kijkt vast niemand naar’. En nu ben ik uitgelicht!”
Naast haar abstracte ‘nevels’ hangt er een minder abstracte skyline en een portret. “Ik hanteer verschillende technieken en materialen, wat tot uiting komt in verschillende soorten schilderijen,” verklaart ze lachend. “De afwisseling spreekt mij aan. Een tijd geleden kreeg ik de mogelijkheid een naakt te schilderen. Totaal iets anders dan mijn andere werk. Dat vond ik geweldig!”
Keramiek
Tonny Schutte exposeert met diverse stukken keramiek. “Ik vind het heerlijk met klei te werken, wil graag iets echt met mijn handen vormen. Ik heb ook niet echt een stijl, of het moet zijn dat ik graag ronde vormen maak. De meeste werkstukken zijn heel arbeids- en tijdsintensief, omdat ik ze vaak in delen op moet bouwen. Zo’n beeldje als van die vrouw (haar inzending voor Eigen Oogst) gaat stap voor stap, eerst de voeten/benen, laten drogen tot het stevig genoeg is, maar niet echt droog, dan de volgende laag en zo steeds verder omhoog. Een hoofd of bol kun je niet massief maken, want dan klapt het uit elkaar in de oven. Die moet je dus uithollen, tot je precies de juiste dikte overhoudt. Als je dat dan allemaal goed hebt, krijg je (soms) de afwerking met glazuur. Dat kan het kunstwerk maken of breken. De verkeerde glazuur en je werkstuk is verpest. Er zijn zoveel verschillende soorten glazuur en allemaal reageren ze anders op de klei die je gebruikt. Ik heb ondertussen heel veel ervaring, maar in veel gevallen blijft het een verrassing.”